نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

بودن یا نبودن؟

امروز بگی نگی یه جورایی به نظر میاد که انگار تو روزنامه هست! اما نمیدونم والله، از من سوال شده در مورد صحبت شکسپیر که گفته "بودن یا نبودن مساله اینست!" که آیا بودن کافی است؟ در پاسخ باید بگم که، بودن به هر حال لازم به نظر میاد به طور نسبی! اما بودن کافی به نظر نمیاد. به طور مثال شمر و یزید هم بودن! اما پس از گذشت این زمان کسی حالا فکر نمیکنه که شمر و یزید تفکراتشون پشتوانه فلسفی یا فرهنگی داشته که میتونستن برای طرز فکر آینده بشر کافی باشن. حالا اصلا برای چی؟ به هر حال آدم یک سری نشانه هایی رو نگاه میکنه دیگه! لازم نیست ما باور کنیم همه چیز لغت به لغت همونطوریه که پیامبران گفتن چون میگن ابراهیم هم به درجه یقین نرسید تا زمانی که خودش دید! آیا من معتقدم که ابراهیم خودش دید؟ یا معتقدم ابراهیم خالی بند بود؟ من معتقدم که ابراهیم خودش دید! دمبل زدن هم یه جورایی همونطوری به نظر میاد. یعنی دمبل زدن و ورزش یه جورایی برای زندگی لازم به نظر میاد، اما آیا دمبل زدن و ورزش کافیست؟ خیر! چرا؟ چون جنبه های روحی انسان هم حالات متفاوتی دارند. مثلا یعنی چی؟ مثلا یعنی یک فضای حالت ساده مثل همه زیر مجموعه های یک مجموعه رو فرض کنید، همه زیر مجموعه های یک مجموعه تعدادشون نمایی هست. حالا اگر کسی بخواد بگه که من دمبل میزنم، از نظر روحی قویتر میشم، و در طول عمر خودم همه زیرمجموعه های یک مجموعه رو امتحان میکنم. آیا میتونه؟ خیر! چرا چون نمایی تعدادش خیلی زیاده! حالا اگه یکی دیگه بیاد بگه من از کامپیوتر استفاده میکنم و به سرعت همه زیر مجموعه های یک مجموعه رو میشمرم آیا میتونه؟ خیر! چرا؟ چون نمایی تعدادش واسه کامپیوتر هم زیاده! حالا یکی بیاد از اول بگه داااسسس اگه اندازه مجموعه از ابتدا اندازه اش کوچک باشه و نماییش هم زیاد نشه چی؟ در پاسخ باید گفت که خب دانسته شده است که برای رسیدن به یک چیز جهانشمول نمیشه حساب کرد که اندازه مجموعه کوچک باشه! اگه یکی بیاد بگه در مورد خودم چی؟ در مورد خودشون میشه! مثلا همون چیزی که دین هم گفته، مثلا یکی دیپلمشو بگیره، خلافکار نباشه، ورزشکار هم باشه و بتونه بدون دردسر هم با تلاش خودشو به جایی برسونه که درآمد کسب کنه، بعدش ازدواج کنه و بتونه افق دیدشو از نظر بشری در حد هم مذکر و هم مونث گسترش بده! حالا اگه همه اون کارا در مملکت ما یا هر مملکت دیگه ای قابل انجام نیست یعنی امنیت دنیا به خطر افتاده. امنیت دنیا که به خطر میفته چی میشه؟ خیلی بد میشه وقتی امنیت به خطر میفته. امنیت بخصوص از اون چیزهایی است که بشر برای فراهم کردنش مجبور به فهمیدن و رعایت کردن یک سری مسائل جهانشمولتر از زندگی عادی هست. پس دستاوردهای بشری محدودند، و نمیشه ادعا کرد که دستاوردهای بشری به اون درجه کمالی که باید رسیده اند! اما معجزه چی؟ شما به معجزه باور ندارید؟ من به معجزه هم باور دارم. چون بدون معجزه بشر امکان نداشت بتونه برقو کشف کنه!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.