نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

اندر دوشواری خودکشی

ببینید من داشتم در مورد خودکشی این صفحه رو میخوندم. و به این نتیجه رسیدم که خودکشی اونقدرها هم که مسوولین میگن کار ساده ای نیست. به عنوان مثال شما وایتکس هم بخوری ممکنه معده ات دچار مشکل بشه اما نمیمیری. یا به عنوان مثال اگر بخوای با مواد مخدر خودکشی کنی به مقدار نسبتا زیادی مواد مخدر نیاز هست . خودکشی سه نفر در عرض چند روز اونهم در زندان اوین که به سیانور اصلا دسترسی نیست یکمی مشکوک به نظر میاد. من که باور نمیکنم. یعنی خودکشی سعید امامی رو هم باور نکردم چون مواد شوینده هم صرفا باعث مسمومیت میشه و باعث مرگ نمیشه. باباجون اگه خودکشی به این سادگیا بود که تا حالا خیلیا خودکشی کرده بودن. من اصلا شاید خودم خودکشی میکردم.

حق قانونی برای اعتراض

در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که بعضی مقامات حکومتی و بویژه جواد ظریف گفته اند مردم ایران حق اعتراض دارند. از ایشان خواهش میکنیم واضحتر صحبت کنند که چطور میتوان از طریق قانونی اعتراض کرد که از این پس هم شاهد درگیری و اغتشاش نباشیم و هم شاید خیلی های دیگر هم که ترجیح میدهند جور دیگری اعتراض کنند بتوانند اعتراض خودشان را بیان کنند. 

ارزشهای نظام!

وقتی صحبت از ارزشهای نظام میشود یا کسی میگوید حکومت مقدس جمهوری اسلامی یا امثالهم واقعا یاد چیزی بی معنی می افتم. چیزی بی معنی تر از یک شعار ساده. چرا؟ چون حکومت مقدس نیست. هر چقدر هم که به گوش من بخوانند باور نمیکنم حکومت مقدس باشد. چیزی که باید بودجه مملکت را بدست بگیرد، ساخت و ساز را بدست بگیرد و غیره باید مفهومی اداری باشد یا در نهایت مفهومی سیاسی باشد. یک چنین چیزی نمیتواند مقدس باشد. به تقدس هیچ حکومتی اعتقاد ندارم. 

نارضایتی مردم از حکومت اسلامی

داشتم روی اینترنت دنبال این میگشتم که در صورت نارضایتی مردم از حکومت اسلامی باید چکار کنه حکومت اسلامی که به این نوشته از وبسایت حوزه رسیدم. البته این نوشته از پاسخ به این سوال به نوعی فرار کرده اما یاد حدیثی از اولیای اسلام افتادم که گفته بود از علمای دین پیروی کنید تا زمانی که به دنیا وارد نشده باشند و پس از آن از آنها بر دین خود بترسید. حالا بگذریم این حدیث هم پاسخ من رو به درستی نمیده. بذارید سوالم رو بهتر مطرح کنم. من از اون آدمهایی هستم که معتقدم اسلام در زمان ظهورش چیز خوبی بوده و بسیار هم مترقی بوده اما اگر به عنوان مثال ائمه الان زندگی میکردند معتقدم که رویکرد بسیار متفاوتی با این چیزی که الان علمای دین از خودشون بروز میدهند نشون میدادند. یعنی معتقدم علمای دین با توجه به گستره وسیع علم امروزی و به ویژه علوم انسانی و اجتماعی از هر نظر عقب افتاده به شمار میایند و معتقدم اگر ائمه امروز زندگی میکردند به علوم اجتماعی و انسانی بیشتر اهمیت میدادند. خلاصه اینکه در اون نوشته بیشتر پاسخی داده شده با این مضمون که امکان نداره اکثریت از حکومت اسلامی ناراضی باشند که البته یاد نحوه پاسخ دادن معلم دینیمون به سوالامون افتادم که چندان قانع کننده نبود. یه مساله دیگر هم هست و اون اینکه در اون نوشته گفته شده امکان نداره حکومت بتونه با وجود مخالفت اکثریت به کار خودش ادامه بده که بدیهتا این با وجود اسلحه و گاز اشک آور و سایر مسائل امکان داره. حالا سوالی که برای من هنوز باقی میمونه اینه که اومدیم و یک حکومت اسلامی چه خوب و چه بد مورد قبول اکثریت نبود. اونوقت وظیفه این حکومت از نظر اسلامی چیه؟ و یاد یک حدیث دیگر از پیامبر اسلام افتادم که گفته بود که حکومت با کفر باقی میماند ولی با ظلم باقی نمیماند. پس به یک نتیجه کلی میرسیم و اون اینکه از نظر حکومت اسلامی خودش کنار نمیره و اگر اکثریتی هستند که معتقدند یک اقلیت اسلامی دارند به اونها ظلم میکنند وظیفه دارند خودشون نارضایتیشون رو از حکومت اعلام کنند. نحوه اعلام نارضایتی به نظرم تابحال خیلی موثر نبوده و مردم باید بتوانند از همه ظرفیت ها استفاده کنند. به عنوان مثال اگر مردم بخواهند وکیل یا وکیلانی را از طرف خود مامور کنند که این نارضایتی را به مجامع بین المللی انتقال دهند آنوقت این وکیل یا وکیلان و یا مردمی که اون کار را کرده اند دچار چه عواقبی خواهند شد؟ تجربه نشون داده که عواقب خوبی در انتظارشون نخواهد بود. پس میشه جمع بندی کرد که اصلا راهی وجود نداره که ما بفهمیم یا آمار گیری کنیم که چند درصد مردم از حکومت اسلامی ایران ناراضی هستند و این خود نشانه ای از ظلم حکومت اسلامی ایران به مردم هست. حداقل انتظار میره که مردم بتوانند مخالفت خودشون رو به طور قانونی ابراز کنند که این هم از مردم ایران به طور ظالمانه ای سلب شده. یادم میاد حتی اون زمانی که وزارت کشور عبدالله نوری چنین اجازه ای رو به مردم داد انصار حزب الله به مردم حمله کرد و در یک مناظره تلویزیونی شاهد بررسی مساله بودیم که خب بعدش معلم دینیمون گفت که مردم نباید بسیجی ها رو تحریک کنند چون بسیجی ها احساسات خیلی حساسی دارند! و بعدش هم عبدالله نوری به دلایلی رفت زندان و انصار حزب الله باز هم به فعالیت خودش ادامه داد. یعنی یه جای اون نوشته خیلی میلنگه.

یک مملکت موشک قشنگ!!!

الان قشنگ تبدیل شدیم به یک کشوری که موشک های خیلی خوبی داره که البته خیلی هم به درد نمیخورن در مقایسه با بمب افکن های دوشمن اما اوضاعش اگر همینطوری پیش بره مردمش دیگه کم کم باید از گرسنگی هم بمیرن!