نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

دیدار جواد با سران اروپایی

گویا جواد با سران اروپایی و به ویژه موگرینی دیدار کرده که قضیه برجام رو بین خودشون جمعش کنن. آخه میدونید با این اقدام ترامپ الان اروپا هم در موقعیت سختی قرار گرفته. از یک طرف اینهمه مدت اینها رفتند و اومدند و جلسه گذاشتند تا برجام به نتیجه رسید و از یک طرف دیگه مگه میشه روی حرف آمریکا به این سادگیا حرف زد؟ خلاصه جواد گفته برای دفاع از حقوق ایرانیان رفته مذاکره و من همیشه آرزو میکنم که ای کاش جواد و سایر وزرا و دولت و حسن و حتی رهبر معظم انقلاب برای دفاع از حقوق ایرانیان همیشه به فکر بودند و همیشه کارهای بهتری انجام میدادند و همیشه با دنیا مذاکره میکردند. خلاصه اینکه برای جواد در این مذاکرات آرزوی موفقیت میکنم اما بهش توصیه میکنم که همیشه به اروپا بیشتر از جاهایی اهمیت بده که نه پیشینه فرهنگی غنی دارن  و نه عزم تغییر درست و حسابی دارن و نه فکر درست و حسابی دارن و نه مغز درست و حسابی دارن و به جواد توصیه میکنم همونطور که لقبش دکتر هست خودش هم مثل یک دکتر رفتار کنه اگر برای لقبش اهمیتی قائل هست و به جواد توصیه میکنم کمتر لاف بزنه و کمتر خالی ببنده و البته به جواد توصیه میکنم که به خاطر اهداف و انگیزه های واقعی شهدای جنگ تحمیلی که همانا مبارزه با تجاوز و ظلم صدام بود از حامیان تمام قد صدام حسین دوری کنه و به جواد توصیه های دیگری هم دارم که برای پست های بعدی نگه میدارم. مطمئنم جواد منظور منو خوب متوجه شد که حتما حتما منظور من این هست که جواد باید از آمریکا دوری کنه و جواد داره این کار رو به نحو احسن انجام میده پس دیگه حرفی باقی نمیمونه. 

نظر من در مورد آینده روابط با دنیا

در این چند روز گذشته تعداد زیادی مطلب خوانده ام در مورد تصمیم ترامپ برای خروج از برجام. تعداد زیادی از افراد معتقدند که این جمهوری اسلامی را تحت فشار زیادی قرار خواهد داد. تعدادی معتقدند اروپا در این وضعیت ضرر خواهد کرد. تعدادی هم هستند با پرچم سوزاندن و امثالهم سریعا پروپاگاندای خود را آغاز کرده اند که نکند در فرصت پیش آمده از دیگران عقب بیفتند! گفتم شاید بد نباشد نظر خودم را هم در این باره بگویم. نظر من اینست که آینده روابط جمهوری اسلامی با دنیا واقعا به این بستگی دارد که آیا آمریکا بر سر روابط اروپا و ایران هم مانع تراشی بکند یا نه. اگر جمهوری اسلامی بتواند روابط خودش با اروپا را حفظ کند ضرر زیادی متوجهش نخواهد شد و آمریکا از خروج از برجام ضرر خواهد کرد. اما اگر روابط جمهوری اسلامی با اروپا به خطر بیفتد جمهوری اسلامی به شدت ضرر خواهد کرد. اینکه در آینده چه اتفاقی رخ میدهد شدیدا بستگی به موضع گیری و رفتار آینده اروپا دارد. 

تجمع اعتراضی معلمان

گویا معلمان هم تجمعی اعتراضی برگزار کرده اند و وزیر آموزش و پرورش در اعتراض به این تجمع گفته است که این تجمع مجوز قانونی نداشته است و در شرایط سیاسی کنونی به دور از انصاف بوده است. یک سوالی همیشه برای من وجود داشته و خواهد داشت و اون این هست که آیا امکان دارد تجمعی با مجوز قانونی و محتوای اعتراضی برگزار شود که نه به دور از انصاف باشد و نه فتنه گری باشد و نه فلان و بهمان؟

آژانس بین المللی انرژی اتمی

این آژانس برای بار چندم تایید کرد که ایران به تعهدات خود در برجام دارد عمل میکند. پس به این نتیجه میرسیم که مشکل ترامپ قضیه اتمی نیست چون خیلی توجیهات دست و پا شکسته ای ارائه میده در این زمینه. مشکل ترامپ همونطور هم که چندین بار اعلام کرده پولهایی است که بابت برجام به جمهوری اسلامی داده شد.

خروج ترامپ از برجام

ترامپ بالاخره از برجام خارج شد و این تصمیم او به نظر من تصمیمی کاملا غیر حرفه ای بود. اگرچه برجام تاثیر محسوسی بر زندگی ایرانیان نداشته است اما در کل پیشگیری از دعوا و جنگ و فجایع مربوط به آنهاست که کار سازنده ایست است نه دامن زدن به اختلافات. 

اظهارات محمود عباس در مورد هولوکاست

محمود عباس پریروز گفت : "اینکه نازی ها یهودیان رو کشته اند به نژادپرستی و یا یهودی ستیزی مربوط نمیشه بلکه به ساز و کار اجتماعی یهودی ها مربوط میشه!". این اظهار نظر محمود عباس مورد اعتراض کشورهای مهم دنیا قرار گرفت. پس از این اعتراض محمود عباس امروز از اظهارات خودش عذر خواهی کرد! یکی نیست به محمود عباس بگه تو که اینقدر نیازمند همراهی کشورهای مهم دنیا با خودت هستی و دو روزه معذرت خواهی میکنی، چرا شاخ و شونه الکی میکشی؟

درباره شعارهای مرگ بر ...

جا داره یکبار شفاف برای همه توضیح داده بشه که آیا فقط دعا میکنید مرگ بر ... یا کار دیگری هم میکنید. اگر کار دیگری هم میکنید جا داره که ... و متحدانش هم نگران باشند. خب چرا نمیخواید تکلیف خودتون رو با قدرتهای دنیا مشخص کنید؟

پاسخ جواد ظریف به درخواست مذاکرات مجدد

خب جواد ظریف یه ویدئو منتشر کرده و در اون به زبان انگلیسی توضیح داده که چرا جمهوری اسلامی هر گونه مذاکرات دیگری رو نخواهد پذیرفت. در اون ویدئو به نکات کلیدی اشاره میشه و نسبتا قابل قبول هست. اما نکته ای که در مورد جهموری اسلامی از دیدگاه من که یک شهروند هستم قابل قبول نیست وضعیت فاجعه بار آزادی در ایران هست که عواقب اون رو از جهات مختلف و به ویژه از جنبه اقتصادی شاهد هستیم. اگر آزادی بیشتری وجود داشت، زمینه برای استفاده از متخصصین بیشتری در عرصه های ملی فراهم میشد و شاهد این بهم ریختگی و سوء مدیریت ها و ریاکاری ها نبودیم.  به علاوه، شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل و خط قرمزهایی هست که عبور از اونها میتونه عواقب فاجعه باری برای هر شهروند عادی داشته باشه. من جواد ظریف رو مسوول حل همه مشکلات مملکت نمیدونم و حتی به نظرم جواد ظریف در جایگاه خودش که وزارت خارجه جمهوری اسلامی هست داره کارش رو خیلی هم خوب انجام میده. اما به عنوان مثال اگر جمعیت زیادی از شهروندان ما علیه شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل باشند و خواهان اون باشند که با آمریکا و اسراییل روابط عادی داشته باشیم، آیا این عده دستگیر نخواهند شد؟ چرا دستگیر خواهند شد! آیا فتنه گر نامیده نخواهند شد؟ چرا فتنه گر نامیده خواهند شد! پس به این نتیجه میرسیم که ایران از هر نظر فاقد اون آزادی هست که جواد ظریف هم مدعی اون شده. به هیچ عنوان نمیشود شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل رو نادیده گرفت. این شعارها ماهیت تدافعی ندارند بلکه ماهیت تهاجمی دارند و این دقیقا همون چیزی هست که غرب بارها به اون اشاره کرده. خواهش میکنم اقلا اجازه بدید یکبار. حتی برای یکبار هم که شده اونهایی که خواهان عادی سازی روابط ایران با آمریکا و اسراییل هستند آزادانه نظر خودشون رو اعلام کنند تا ببینیم چه درصدی از جمعیت ما با سیاست های خارجی جمهوری اسلامی مخالف است. به هر حال زیر سوال بردن سیاست های خارجی جمهوری اسلامی کار سختی نیست و قضیه به همون سادگی هم نیست که جواد ظریف ازش صحبت میکنه. 

دختران در استادیوم

طبق عکسهایی که در اینترنت منتشر شده چند نفر دختر خودشونو گریم کردن و جای پسر رفتن استادیوم بازی پرسپولیس رو از نزدیک تماشا کردن. یاشاسین!!!! فقط حیف که لنگی بودن 

برجام و توافقنامه تکمیلی

سران کشورهای فرانسه و بریتانیا و آلمان گفته اند دوست دارند برجام حفظ شود اما یک توافقنامه تکمیلی نیز به آن اضافه شود در مورد مسائلی از قبیل مهار نفوذ نظامی جمهوری اسلامی در منطقه! که این میتونه دو جور پیامد داشته باشه: پیامد اول شعارهای مرگ بر بریتانیا، مرگ بر فرانسه و مرگ بر آلمان که توافقنامه تکمیلی درخواست کرده اند. پیامد دوم: سفرهای خارجی بیشتر برای حسن و جواد و عراقچی و سایر دوستان که شخصا به پیامد دوم بیشتر علاقه مندم. در کل به نظرم سران کشورهای اروپایی تصمیم بسیار زیرکانه ای گرفته اند در این زمینه از نظر سیاسی. البته نظر روسیه و چین هم بسیار مهم هست که در خوشبینانه ترین حالت برای جمهوری اسلامی روسیه با توافقنامه تکمیلی مخالفت خواهد کرد و قضیه تبدیل خواهد شد به بحث و گفتگو میان سران پنج به علاوه یک. در مجموع به نظر میرسد که قسمت دوم سریال برجام جذابتر باشه چون میتونه باعث بشه از طرفی آمریکا از برجام خارج نشه و هم از طرف دیگر از مانور قدرت نظامیون در داخل کشور جلوگیری بشه که اینروزها متاسفانه به شدت شاهد اون هستیم.

علت قطع شدن تلگرام در ایران

اونطور که مسوولین تلگرام عنوان کرده اند این پیام رسان به دلیل یک حمله سنگین DOS از دسترس خارج شده. اینم در مورد اینکه این حمله چیه.

کشتی کج

گویا اخیرا دو نفر با پرچم ایران در مسابقات کشتی کج شرکت کرده و شکست خورده اند! اینم خبر بی مزه امروز. در ضمن کیم قول داده آزمایشات هسته ای خودشو در ماه آینده تعطیل کنه. 

ای کیم به فدای جگر تو!

کیم از کره جنوبی بازگشته و نشست بسیار خوبی بوده و کیم در انتها هر دو کره را ملت واحدی خطاب کرده و دیگه هرچی بگم از کیم کم گفتم....

آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی به شدت از وضعیت کشور انتقاد کردند. چیزی که هنوز خیلی مشخص نیست این است که آیا پیکان این انتقادها به سوی دولت است یا به سوی ارگان های دیگر. ایشان گفتند اگر ملت قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت. ایشان چندی پیش نیز در مورد مساله روسری سر چوب گفته بودند که کسانی که روسری سر چوب میکنند با قرآن مخالف نیستند بلکه با وضعیت کشور مخالف هستند.

باز هم دستگیری

در اخبار آمده است که تعدادی از شهروندان که پس از کشف جسد مومیایی شده او برای ادای احترام به او رفته بودند "دستگیر" شده اند. از مقامات جمهوری اسلامی باید پرسید این عده به چه "جرمی" دستگیر شده اند؟ چون من خودمم میخواستم مثلا چندی بعد به فرض محال که این مومیایی رو جایی دفن کنند بروم و حداقل یه فاتحه ای چیزی برای این مومیایی بخوانم اما با این اوصاف پشیمان شدم. 

در ادامه یکی از اساتید دانشگاه امپریال کالج هم که به ایران سفر کرده بود دستگیر شده. هنوز از علت دستگیری ایشون هم اطلاعی در درسترس نیست.

این چند روزه داره یه حسی بهم دست میده که انگار دوباره برگشتیم به بیست سال پیش که مملکت شدیدا هرکی  هرکی بود و قورباغه تو خیابون سرخود هفتیر میکشید!

خبر فوری

کیم وارد کره جنوبی شد! کیم قول داده تسلیحات اتمی خودش رو کنار بگذاره و هم با کره جنوبی و هم با آمریکا مذاکره کنه. این بدون شک فصل جدیدی در روابط کره شمالی با دنیا خواهد بود. 

جوک

میگن یکی میره تو پیام رسان سروش به خانمش پی ام بده که پیام رسان بهش گیر میده : "مشترک محترم مخاطب شما خانم است لطفا رابطه خود را مشخص کنید" . طرف میزنه همسر بهش پیام میده که : "لطفا مدارک زوجیت خود را آپلود کنید" . طرف سند ازدواج رو آپلود میکنه و پیام دادن به همسرش آزاد میشه ولی یه پیام میاد بهش از ستاد تعدیل یارانه ها که به علت این مقدار مهریه ای که تعیین کردی شما وسعت بالاس و دیگه یارانه به شما تعلق نمیگیره .... 

عجایب روزگار

قاضی معزول سعید مرتضوی با قیافه ای متفاوت که گویا سه تیغ کرده بوده و عینکشو هم برداشته بوده در شمال ایران دستگیر شد. ایشون به وضوح بدنبال فرار از دستگیری بوده. اینم از آخر و عاقبت شاخ و شونه کشیدن! حالا هی شاخ و شونه بکشید!

جسد مومیایی

اخیرا در حوالی شهر ری یک جسد مومیایی پیدا شده که گویا منتسب به رضا شاه پهلوی است... یکی از مسوولین هم گفته جدای از اینکه این جسد متعلق به کی باشه ارزش میراث فرهنگی دارد و نباید از بین برود. چشم! بنده اجازه میدم جسد رضا شاه رو از بین نبرن. دیگه نبود؟ درخواستی چیزی؟ میراثی؟ فرهنگی؟

در پی اعتراضات در ارمنستان!!!!!

در پی اعتراضات در ارمنستان نخست وزیر ارمنستان استعفا داد!!!!!! یعنی بیییراااادررررااان، خوایرااااان   بابا اینجوریشو دیگه ندیده بودیم. داداش چهارتا فتنه گر علیهت شعار دادن به این راحتی جا زدی.... بابا.... نباید کوتاه میومدی باید بهشون شلیک میکردی....

آینده برجام

درسته حسن گل خاصی به سر کسی نزد و فقط ظهور گشت ارشاد رو اندکی به تعویق انداخت اما باز به علت همین به تعویق انداختن ظهور گشت ارشاد پایه نیستم برجام بهم بخوره که حسن خیلی ضایع نشه!

ای بیرادران، ای خوایران، کسی خیر ندین از شاخ و شونه کشیدن در طول تاریخ. شما هم خیر نمیبینید. این یک نفرین نیست. این یک سنت بشری یا همون به قول شما الهی است! که به قول شما یک ملک با کفر باقی میماند اما با ظلم باقی نمیماند!

جناب آیت الله صادق آملی لاریجانی!

رئیس قوه قضائیه ایران امروز سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته است "نباید اجازه داد که هرکسی در مقابل اقدامات قانونی نیروی انتظامی مقاومت کند یا مأموری را مورد اهانت قرار دهد. نیروی انتظامی به هیچ عنوان نباید یک قدم هم عقب نشینی کند. در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که پلیس یک کشور هدف هجمه و توهین قرار گیرد"

جناب آقای آملی لاریجانی، همه حرفهای شما را متوجه شدم غیر از آنجایی که اقدامات پلیس ایران را با همه جای دنیا مقایسه کردید. کجای دنیا پذیرفته است که پلیس به خاطر پوشش به ملت گیر بدهد یا کتک بزند یا جمع کند ببرد؟ توجیهات و سفسطه های حوزوی جنابعالی این حقیقت را تغییر نخواهد داد که حجاب "اجباری" حتی در اسلام هم پذیرفته نیست!

مترو

توی مترو نشسته ام و موزیکم را توی گوشم گذاشته ام و دارم گوش میکنم. روبرویم آقایی مسن نشسته است و دارد تسبیح می اندازد و ذکر میگوید. پیش خودم فکر میکنم تا چه حد دو نفر آدم برای رسیدن به یک هدف واحد که رفع کسالت حاصل از نشستن در مترو است میتواند کارشان متفاوت باشد. البته شاید هدفش ثواب کردن باشد اما من که عادت دارم همه چیز را جور دیگری بفهمم !  همان اندازه که من به تسبیح او عجیب نگاه میکنم او هم به ام پی تری پلیر و هدفون من عجیب نگاه میکند. نمیدانم به چه فکر میکند اما شاید او هم دارد به همین فکر میکند. یا شاید دارد فکر میکند چقدر دوره و زمانه عوض شده است. شاید هم حق داشته باشد اگر اینطور فکر کند. در همین افکار هستم که آقایی توی مترو مابینمان می ایستد و دیگر آقای مسن تسبیح به دست را نمیبینم. از این فکر هم کم کم میایم بیرون. پیش خودم فکر میکنم چقدر ساده چیزها را فراموش میکنم و تصمیم میگیرم توی وبلاگم بنویسم که چقدر من به تسبیح او و او به ام پی تری پلیر و هدفون من عجیب نگاه میکنیم. پیش خودم حتما دارم فکر میکنم مگر با تسبیح هم میشود؟ پیش خودش حتما دارد فکر میکند مگر با موسیقی هم میشود؟ پیش خودم گاهی فراتر میروم و از خودم سوال میکنم چطور میتوانند اینها زندگیشان را تحمل کنند. پیش خودش حتما فراتر میرود و از خودش سوال میکند چطور با این روحیه زمین نمیخورم. شاید هم خواسته باشم به همه آنهایی که فکر میکنند چطور غیر مذهبی زمین نمیخورم بگویم که چرا زمین میخورم اما عادت کرده ام به زمین خوردن و بلند شدن. اخیرا کمتر زمین میخورم. اصلا من زمین خورده ام چون همه چیز را یکبار از اول شروع کرده ام. مگر فرقی هم میکند تا وقتی آدم بتواند خودش را با زندگی اش راضی نگه دارد؟

فرق اعتراضات ارمنستان با اعتراضات ایران

فرق اعتراضات در ارمنستان با اعتراضات در ایران میدونید چیه؟ اول اینکه معترضین رهبر داشتند و دوم اینکه نخست وزیر ارمنستان بجای دستگیر کردن رهبرشون درخواست مذاکره با معرضین رو داده. به کسی هم شلیک نشده فقط یه تعدادی دستگیر شدند. مجموعه این مسائل  آدم رو به این فکر وادار میکنه که ارمنستان از نظر فرهنگ سیاسی در جایگاهی بالاتر از ایران قرار میگیره. حالا علتش چیه؟ علتش احتمالا فضای بازتر سیاسی این کشور هست. آیا این معنیش اینه که اونا آدمهای خوبین ما آدمهای بدی هستیم؟ نه این معنیش اون نیست! آیا میشه هر دو اینها رو یکجا قبول کرد؟ بله اگر با دیدگاه روشنفکرانه به مساله نگاه کنیم و خیر اگر با دیدگاه بسته رایج در حکومت خودمون و احتمالا حوزه علمیه به مسائل نگاه کنیم. پس امکانش هست که در فضای بازتر سیاسی از نظر همون معیارهایی که به علتشون باید کالای داخلی رو به کالای خارجی ترجیح بدیم به نتایج بهتری برسیم.