نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

شعر: دارم روی دنیا کار میکنم

شاعر: ویسواوا شیمبورسکا

ترجمه از متن انگلیسی: میم ح میم دال

---

دارم روی دنیا کار میکنم

ویرایش جدید! ویرایش بهتر!

شامل سرگرمی برای آدمهای لوده،

حزن و اندوه برای اندیشمندان،

شانه هایی برای کله های تاس،

و چندتا بازی جدید برای سگهای پیر


فصل اول: زبان حیوانات و گیاهان

هر موجود زنده ای،

با فرهنگ لغات خاص خود زاده میشود

اگر زبان ماهی را بلد باشی،

حتی یک سلام ساده،

وقتی با یک ماهی رد و بدل شود،

هم به تو و هم به ماهی حس وصف ناپذیری میدهد!

خش خش ها، جیک جیک ها و خرناس ها با معانی رمزآلودشان،

سخنگویی جنگلها با خود در تنهایی...

آواز حماسی جغدها،

و خارپشتهایی که بعد از تاریکی شب،

وقتی ما همه خیال میکنیم خوابند،

کلمات قصار به هم میبافند! 

همه اینها را در کتابم خواهم گنجاند.


فصل دوم: زمان

دخالت در هر امر زمینی،

از جمله حقوق مسلم زمان میباشد!

زمان با قدرت نامتناهی اش،

کوهها را خرد میکند

دریاها را تکان میدهد

و ستاره ها را میچرخاند

اما نخواهد توانست عاشقان را از هم جدا کند

آنها عریان یکدیگر را در آغوش گرفته اند

مثل گنجشکهای کمرو

در کتابم به روزگاران قدیم پرداخته ام

به بهایی که گناهکاران باید بپردازند

پس از شیب زیاد مسیر گله نکن،

اگر خوب باشی همیشه جوان میمانی…


فصل سوم: رنج کشیدن

به بدن آسیبی نخواهد رساند!

مرگ؟ در خواب سر و کله اش پیدا میشود

درست همانطور که باید بیاید!

وقتی میرسد داری رویا میبینی

و در رویایت،

حس میکنی نیازی به نفس کشیدن نداری!

که سکوت مطلق موسیقی تاریکی است...

و این بخشی از آهنگ است که مثل یک جرقه ناپدید شوی...

تنها چنین مرگی برازنده است

که عذابش حتی،

از خراش خار گل رز هم کمتر است

و ترسش حتی،

به ترسناکی صدای افتادن گلبرگی برزمین نیست!


تنها چنان دنیایی برازنده است!

که اینطور زندگی کنی و اینطور بمیری…


ترکیب باقی چیزهای دیگر زندگی البته،

مانند یک قطعه موسیقی از باخ است...

که در حال حاضر، 

به علت کمبود امکانات،

با اره نواخته میشود!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.