نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

نشتیات ذهن من...

این وبلاگ صرفا در مورد چیزهایی است که از ذهن من نشت کرده است... در مورد کودکان، در مورد بزرگسالان، در مورد فامیل دور و در مورد چیزهای دیگری که عمدتا خنده دار هستند،،،

لکن اوکراین

خب این جنگی که مدتهاست توسط ارتش روسیه به راه افتاده و اعتراضات شدیدی را هم برانگیخته هنوز ادامه دارد. بنده قبلا قلبا با مردم اوکراین ابراز همدردی کرده بودم. لا به لای اخبار خیلی بدنبال این بودم که هدف اصلی روسیه از این حمله چه بوده که دو سه مورد را چشمم خورده که یکی اعتراض روسیه به اوکراین بابت همراهی با ناتو بوده. دیگری اعتراض روسیه به گسترش سلاح های بیولوژیکی و هسته ای در اوکراین بوده. البته شاهد اون بودیم که اوکراین پذیرفته هیچوقت به عضویت ناتو در نخواهد آمد. در مورد گسترش انواع سلاح ها هم شواهد معتبری به دست نرسیده. از طرف دیگر شاهد کشتار برخی غیر نظامیان و حمله به بیمارستانها از طرف روسیه بوده ایم. حالا جای سوال داره که روسیه که این حق را برای خود قائل هست که در مقابل تهاجم فرهنگی و گسترش نظامی غرب دست به حمله نظامی بزند چرا با این شدت خودش به کشور اوکراین حمله کرده و در زندگی مردم اوکراین خلل ایجاد کرده؟ آیا صرف اینکه روسیه توان نظامی دارد برای این حمله میتواند توجیه قابل قبولی باشد؟ خب همه از توان نظامی روسیه و سرمایه گذاری و تلاش آنها در این زمینه آگاه هستند. 


یک سوال دیگری هم که مطرح میشه این هست که اصلا چرا حمله به اوکراین به این شدت؟ مثلا بارها دیده شده که اگر کشوری خواسته باشد در زمینه ای به کشور دیگر اخطاری بدهد یا توجه آنها را به مساله ای جلب کند صرفا مانور یا حرکات نمایشی انجام دهد. چه چیزی میتواند توجیه کننده حمله به این شدت باشد؟


در مورد خود اوکراین اگر بخوام قضاوت کنم خب شاید توقع آنها از آمریکا و ناتو بیش از این حرفها بود یعنی روی غرب حساب ویژه باز کرده بودند که این احتمالا یک اشتباه استراتژیک بوده. اما از سوی دیگر شاهد بودیم که ارتش خود اوکراین و نیروهای مردمی اوکراین خود در این نبرد مردانه ظاهر شدند. پس اینجای قضیه خیلی زیاد دلم به حال اوکراین سوخت چون کشوری تازه استقلال یافته بود که تجربه کشور داری را شاید حقش نبود که به این هزینه گزاف بدست بیاورد!


در نهایت به نظرم اون چیزی که از سمت روسیه نیاز به شفافیت بیشتری دارد و من خیلی خوب قانع نشدم همین قضیه انگیزه آنها از حمله و ادعاهای اونها بود که خب من هنوز برام مبهم هست. و از اون مهمتر اخیرا شواهدی مشاهده شده که روسیه از بمب های خوشه ای که سلاح غیر متعارفی هست ظاهرا استفاده کرده که اون هم جای بررسی دارد. 


در آخر باید عنوان کنم که این چیزی که من را به نوشتن این مطلب وا میدارد این هست که همه ما مطلع هستیم که روسیه کشوری با تاریخ و پیشینه بسیار غنی هست. چه در عرصه علم و چه در عرصه ادب و فرهنگ همیشه شاهد حضور درخشان روسها در دنیا بوده ایم. اما همان روسهایی که در دنیا درخشان هستند همانها الان مخالف جنگ هستند و علاوه بر آن رفتار ارتش روسیه در جنگ اندکی نگران کننده و نامتعارف شده و موجب نگرانی جامعه جهانی. همه مردم دنیا نگران هستند که ادامه این رفتارها نظام جهانی لطمه ببیند و صدمات جبران ناپذیری به بشر وارد شود. جا دارد که دوباره با کسانی که به واسطه این جنگ به ناخواسته آسیب دیدند یا زندگی آنها دچار مخاطره شد چه روسی و چه اوکراینی ابراز همدردی کنم و دوباره خواستار پایان این درگیری نظامی شوم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.